tirsdag 11. mars 2008

Lekse uke 11:)

Læringsmål:

1) Jeg vet hva fosterdiagnostikk er, og kan diskutere dette emnet.
- Det er å undersøke et foster om det har en sykdom eller kromosomfeil. Man tar ut noen celler fra fosteret og studere dem. Man kan ta DNA-analyse og kromosomanalyse.
Jeg syntes det er dumt at det er lov til å ta sånne prøver, for om barnet er sykt vil kanskje mange av foreldrene velge abort, fordi de kanskje ikke har kapasitet til å ta seg av barnet. Dette er dumt, alle barn burde få lov til å bli født, samme om de er friske eller har downs. Alle har like mye rett til å leve!

2) Jeg kan delta i en diskusjon om genmanipulert mat, etikk osv.. med både fordeler og ulemper.
Fordeler:
-Lenger holdbarhet.
-Finere farge.
-Nye egenskaper.
-Får mer mat.
Ulemper:
-Man ødelegger det naturlige.
-Vet ikke hva slags virkning det gir på mennesker og dyr.
-Genmanipuleringen kan spre seg.

3) Jeg vet hva hovedoppgaven til bioteknologinemda er.
- Det er noe som skal bidra med mer informasjon til oss, og holde debatter om konsekvensene ved bruk av moderne bioteknologi.


Kilder:
http://www.bion.no/omnemnda.shtml
http://www.naturvern.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=719&visdybde=3&aktiv=147
http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322960

Ingen kommentarer: